Islam hanya pada soal prinsipnya,manakala soal pendekatan(kaedah) itu terpulang kepada kreativiti dan inovasi akal.
Islam sebenarnya cukup terbuka.Apa sahaja yang baik diterima.Kalau perkara itu baik , Islam akan terima,tidak kira dari Timur atau Barat dengan syarat ia tidak bertentangan dengan syariat.Jadi,kalau pakar-pakar psikologi dan motivasi telah merangka satu kaedah yang praktikal untuk menguruskan masa,maka kita wajar menggunakannya.
Umumnya , para pakar menggunakan "kaedah kuadran" dalam pengurusan masa.Mereka membahagikan pengurusan masa kepada empat kuadran iaitu :
1) PENTING DAN SEGERA
2) PENTING TETAPI TIDAK SEGERA
3)TIDAK PENTING TETAPI SEGERA
4)TIDAK PENTING DAN TIDAK SEGERA
Kaedah ini boleh diaplikasi dan kita selarikan dalam menentukan apa yang penting dan apa yang segera dalam hidup kita . Mungkin suatu perkara yang penting bagi seorang islam yang taat,ianya berbeza dengan perkara penting bagi mereka yang tidak taat(walaupun kaedah yang digunakan adalah sama).
Contohnya,bertaubat,itu perkara yang penting dan segera bagi kita.Tetapi bagi sesetengah orang taubat itu tidak penting dan tidak segera.Jadi,kaedah sama tetapi pengertian dan nilainya sahaja yang berbeza.
1) PENTING DAN SEGERA
Ini adalah tugas yang mesti dilaksanakan pada masa itu juga atau pada jangka waktu yang terdekat.Contohnya,ketua pejabat meminta kita menyerahkan kerja pada pukul 10 pagi esok atau pensyarah meminta kita menyerahkan tugasan jam 2 petang nanti.Selalunya,kita dapat melaksanakan tugas dalam kategori ini dengan tepat.Kita mampu melaksanakannya dengan baik kerana didorong oleh kesegeraan dan kepentingannya.Jadi masalah pengurusan masa kita selalunya tidak berlaku di sini.
2) PENTING TETAPI TIDAK SEGERA
Perhatian dan kejayaan melaksanakan tugas dalam kategori kedua inilah yang membezakan antara individu yang berkesan dan yang tidak berkesan.Ya,kebanyakan perkara-perkara penting dalam kehidupan kita ini tidak termasuk dalam kategori "segera".
Kerja atau tugas dalam kategori ini berada di tahap sama ada boleh dilakukan sekarang atau ditangguhkan pada satu waktu kemudian.Dan dalam banyak keadaan,selalunya perkara-perkara penting ini ditangguhkan terus(dan tidak pernah dilaksanakan langsung!).Itulah perkara-perkara yang tidak selalu berada di sekeliling kita.
Contoh perkara-perkara dalam kategori ini ialah menghadiri program pengajian untuk menghayati solat,puasa dan akhlak kita,kursus yang perlu dihadiri untuk mempertingkatkan kemahiran profesional,projek-projek baru yang perlu dikemukakan kepada bos kita,diet atau senaman yang perlu dimulakan,penyimpanan wang untuk mengerjakan haji dan lain-lain.
Walaupun semua perkara di atas sangat penting dan mesti dilaksanakan segera,dan jika kita gagal melaksanakannya bererti ibadah,kesihatan,kewangan,kerjaya dan kebajikan keluarga kita akan terjejas tetapi di situlah selalunya terjadi penangguhan.
Melaksanakan tugas dalam kategori inilah perlukan ketegasan. Dan selagi aktiviti hidup kita berpusat (atau terikat) dengan keutamaan-keutamaan orang lain atau pada sistem kerja yang meletakkan "kesegeraan" pada perkara lain,maka selamanya kita tidak akan dapat mengatur dan melaksanakan kerja mengikut keutamaan.
Tindakan yang mesti dibuat ialah "menyegerakan" perkara yang tidak segera ini kerana kepentingannya.Mungkin ini akan menyibukkan kita,tetapi kesibukan itu akan menambah keberkesanan kita.Ia akan mengelakkan "pengangguran" masa.Inilah juga yang akan mendisiplinkan kita.
3) SEGERA TETAPI TIDAK PENTING
Perkara atau kerja dalam kategori ini selalunya menuntut tindakan yang segera tetapi jika diteliti secara objektif perkara ini sebenarnya kurang utama .Contohnya,kita diajak untuk menghadiri satu pertemuan,diminta berceramah secara tiba-tiba atau seseorang mengajak kita menemaninya membeli-belah.Kita mungkin telah menyedari bahawa perkara ini sepatutnya kurang diberi keutamaan,tetapi seseorang sedang menanti di hadapan meja kita atau di hujung talian telefon untuk mendapat jawapan.Akhirnya kita bersetuju juga kerana kita tidak "mampu"mencari alasan yang baik dan manis untuk menolaknya.
4)TIDAK SEGERA DAN TIDAK PENTING
Kerja atau aktiviti di kuadran ini lebih tepat dinamakan kerja "menyibuk" atau pingguran.Banyak perkara atau tugas pinggiran yang dilihat ada manfaatnya jika dilakukan tetapi sebenarnya ia tidak penting dan tidak segera.Kedudukannya,perkara ini tidaklah penting dan tidaklah segera.Tetapi ia kelihatan OK.
Malangnya,kita sering melakukannya lebih dahulu daripada perkara-perkara yang lebih penting dan utama kerana sifatnya yang diversionary , yakni memberi kita perasaan yang kita sedang aktif(sibuk) dan rasa telah memenuhi tugas sekali gus memberi kita alasan untuk menangguhkan pelaksanaan perkara-perkara dalam kategori ke-2(penting tetapi tidak segera).
Contohnya,kita datang ke pejabatnya pada hari Sabtu untuk melakukan kerja-kerja yang ditangguhkan sebelum itu. Tetapi kemudiannya kita terangsang untuk menguruskan bahan-bahan yang agak tidak tersusun di atas meja.Sambil melakukan pekerjaan itu,dia merasakan ada juga baiknya ia meluruskan laci-laci mejanya. Akhirnya , dia menghabiskan seluruh waktu pagi hari itu dengan mengatur laci dan fail .
Dalam hati kita mungkin rasa bersalah dan tidak puas hati kerana tidak berjaya melaksanakan kerja.
No comments:
Post a Comment